فین تک

هوش مصنوعی در بانکداری

بررسی و تحلیل تاثیرات استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

 

«حصول اطمینان از اینکه هوش مصنوعی به بخشی از DNA بانک تبدیل می­‌شود، مستلزم انجام اقدامات خاصی است که آن را درسراسر سازمان مستحکم کند و همه اعضا را تشویق کند تا ذهنیتی مناسب در قبال سیستم‌‎­ها و فرآیندهای پیاده‌­سازی‌شده اتخاذ کنند»

هوش مصنوعی، حرکت از بانکداری سنتی به مدرن 

«تغییر هرگز آسان نیست» زیرا نه تنها مستلزم تحمیل رویه­‌ها و فرآیندهای جدید است، بلکه مستلزم تغییر شکل فرهنگ داخلی شرکت و تشویق کارکنان به مشاهده نقش­‌های خود از دید دیگری است. چهار ستون تحول هوش مصنوعی به­قرار زیر است:

مستقرسازی هوش مصنوعی در همه بخش‌­ها فناوری‌محورسازی فضای شرکت
یک بانک باید هوش مصنوعی را در سراسر سازمان خود، از دفتر مرکزی تا پشتیبانی، اطلاعات و نگهبانی استقرار دهد. این عمل چشم­‌اندازی روشن از پیاده‌­سازی فناوری هوش مصنوعی در تمام ابعاد سازمان برای پرسنل به وجود می‌­­آورد و این موضوع باعث جلب حمایت تیم بانک و در نتیجه تسریع پذیرش هوش مصنوعی در همه زمینه‌­ها می‌­شود. بزرگ‌ترین رقیب بانک‌های سنتی، شرکت­‌های فناوری هستند. برگ برنده بانک‌های سنتی این است که مانند شرکت‌­های فناورمحور فکر کنند. «تفکر فناورمحور یعنی تفکر چابکی».

  • چه چیز به شرکت­های فین‌تک برتری می‌دهد؟
  • چه چیز مصرف­کنندگان را به سمت آن‌ها می‌­کشاند؟

کلید طلایی آن‌ها در چابکی فرآیندهای ارائه خدمت آن‌ها نهفته است. که باعث می­شود در پاسخگویی به نیازهای کاربران چابک باشند. این موضوع برای بانک‌های سنتی به معنی شکستن کلیه فرآیندها سنتی و چابک‌سازی آن‌هاست اما نتایج ایده‌آل بدیهی خواهد بود.

 

انتقال داده­‌ها به سیستم ابری در همه بخش‌­ها ساختن کارخانه هوش مصنوعی که توانایی پیاده‌­سازی فناوری را در ابعاد وسیع داشته باشد
انتقال داده­‌ها به سیستم ابری، هسته هوش مصنوعی داده‌ها هستند یک تحول موفق در هوش مصنوعی مستلزم داشتن «مواد خام» باکیفیت بالا در زمان مناسب است. به‌عبارت‌دیگر بانک باید زیرساخت داده مناسب را در اختیار داشته باشد تا بتواند هوش مصنوعی را در تمام ابعاد مستقر کند. تمام داده‌­ها در همه بخش­‌ها باید به سیستم ابری منتقل شوند. تحول بانکی تنها در صورتی رخ می‌دهد که هوش مصنوعی در مقیاس وسیع و در تمام ابعاد در بانک مستقر شود. ساختن تیمی با توانایی بالا و به رسمیت شناختن فرآیند ایجاد تغییر در سازمان، نکته کلیدی در استقرار وسیع است و این موضوع در ادامه مزیت رقابتی بانک در بازار خواهد بود.

 

محرک‌­های مهاجرت از بانکداری سنتی

افزایش رقابت در صنعت به این معنی است که بازیکنان مجبور به بهبود سطح خدمت خود هستند و اقتصادها این کار را با تسهیل روند صدور مجوز برای تازه‌واردها انجام می­‌دهند. سنگاپور، مالزی و کشورهای اتحادیه اروپا، راه را برای ورود بانک‌­های دیجیتالی ساده­‌تر کرده‌­اند.

فناوری‌­های بزرگ در مخابرات و بانکداری

شاخص‌­ها

کشور بازیکنان بررسی اجمالی

·   مقیاس‌پذیری

·   قدرت بازاریابی

·   داده‌های فراوان مشتری

·   پایگاه مشتریان وفادار

·   مرز فناوری

·   توانایی سرمایه‌­گذاری

·   پیشروی در مسیر فناوری هوش مصنوعی با سرمایه‌­گذاری

چین

Ant financial

• بزرگ‌ترین پلتفرم پرداخت دیجیتال چین

•۱.۳ میلیارد کاربر در هفت سال

• ارزش ۱۹۱ میلیارد دلار در سپتامبر ۲۰۲۱

• ارائه خدمات جامع: وام، مدیریت ثروت، بیمه درمانی، خدمات اعتباری

کره جنوبی

Kakaobank

• sk محبوب‌ترین برنامه چتی شد که این بانک دیجیتال راه­اندازی کرد

• ۱۳+میلیون کاربر فعال ماهانه

• دومین موسسه مالی کره جنوبی ازنظر ارزش بازار

کره جنوبی K Bank

• بانک دیجیتال توسط اپراتور مخابراتی پیشرو کره جنوبی راه‌اندازی شد

•۷۰میلیون حساب در دو روز اول فعالیت افتتاح شد

• بیش از ۵ میلیون مشتری در چهار سال جذب کرد

درس­‌هایی از پیشگامان هوش مصنوعی در بانکداری

بانک‌هایی که مقابل تحول دیجیتال مقاومت داشتند، به‌تدریج سهم بازار خود را از دست دادند. بااین‌وجود باید اذعان داشت که تحول دیجیتال فرآیندی تک‌مرحله‌ای نیست. برای این منظور بانک‌های سنتی باید رویکردی جامع جهت پیاده‌­سازی هوش مصنوعی، در تمام ابعاد کاری خود و در چندین مرحله داشته باشند.

«موفقیت بانکداری منوط به توانایی دیدن خود و عملکرد خود نه به‌عنوان یک موسسه مالی، بلکه به‌عنوان یک شرکت فناور است»

استقرار هوش مصنوعی در سراسر زنجیره ارزش

هوش مصنوعی، عنصری مجزا از ساختار فعالیت و اقدامات در یک سازمان نیست؛ بلکه باید به شکلی کل‌نگر با دیگر متغیرهای سازمان ترکیب شود تا بهترین نتیجه عملیاتی به دست آید که در هر بخش از صنعت متناسب با نیازهای همان بخش و مشتریان هدف آن قابلیت اجرا داشته باشد.

 

مثال­‌هایی از قدرت هوش مصنوعی

 

ترکیب برنده، ترکیب ۳-۶-۹

به‌منظور پیاده‌­سازی هوش مصنوعی در بانک می­‌توان از ترکیب ۳-۶-۹ استفاده کرد: قدرت برتر در پیاده‌­سازی ترکیب ۳-۶-۹، استفاده از تیم حرفه‌‍­ای تمام‌وقت برای توسعه هوش مصنوعی در کل سازمان است. تجربه پیشگامان این حوزه ثابت کرده است که داشتن پرسنل تمام‌وقت در واحد هوش مصنوعی بانک، اثربخشی بالاتری نسبت به استفاده از تیم­‌های موقت یا برون‌سازمانی دارد.

زمان (هفته)

تیم عملیات شرح عملیات

۳

گردآوری تیمی چند تخصصی از واحدهای استراتژیک

واحدهای استراتژیک بانک همچون: بازاریابی، ارزیابی ریسک، مالی و هوش مصنوعی باید اعضای خود را در اختیار تیم عملیات قرار دهند.

۶

تشکیل تیم توسعه MVP

تیم توسعه باید در ۶ هفته MVP را به مدیریت ارشد ارائه دهد.
۹ تشکیل تیم توسعه مقیاس محصول

تیم توسعه باید در مدت ۹ هفته محصول MVP را به محصولی برای استفاده در مقیاس انبوه آماده کند. استقرار تنها در مقیاس انبوه اتفاق می‌افتد. بنابراین تنها در صورتی توسعه محصولی آغاز می‌شود که بتواند در مدت ۹ هفته به مقیاس انبوه برسد.

 

سفر تحول یک بانک پیش­رو

بانک‌های سنتی از طریق تهدید سهم بازار خودشان از سوی شرکت­‌های فناور تحت‌فشار هستند. از طرفی باید بین جاه­‌طلبی تحول و کسب نتایج سریع و حرکت محتاطانه همراه با پیش­فرض­‌های بانکداری سنتی تعادل ایجاد کنند تا حرکت روبه‌جلو آن‌ها نتیجه‌بخش شود. به‌عبارت‌دیگر؛ پذیرش رویکردی جامع برای هوش مصنوعی و استقرار آن در تمام ابعاد سازمان نه به‌عنوان بانک بلکه به‌عنوان یک شرکت فناور باید در اولویت سیاست‌های ایم حوزه قرار گیرد..

پارادایم تحول

سفر تحول از یک بانک پیشرو

هوش مصنوعی در همه ابعاد سازمان مستقر شود.

استفاده از هوش مصنوعی در تمام حوزه‌­ها که نشان­‌دهنده خلق ارزش در کل زنجیره است.

مانند یک شرکت فناوری کار کند.

داده­‌ها باید به شیوه­‌ای چابک در سازمان جریان داشته باشند و ذینفعان در هر بخش بتوانند خیلی سریع به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

تکنولوژی ذخیره داده‌­ها را متحول کند.

(مغز هوش مصنوعی)

یک برنامه جامع برای انتقال داده‌­ها به زیرساخت ابری بنویسید

یک کارخانه هوش مصنوعی بسازد که بتواند هوش مصنوعی را در مقیاس گسترش دهد.

تمرکز را روی ساختن استعدادهای جوان قراردهد تا تیم هوش مصنوعی سازمان به مزیت رقابتی اصلی سازمان تبدیل شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا