فوربس به عنوان یکی از مهم‌ترین مجلات بین‌المللی در حوزه اقتصاد و ثروت، هرساله فهرست‌های متفاوتی از ثروتمندترین افراد جهان و ثروت‌سازترین تجارت‌ها را با دقت فراوان اعلام می‌کند. در این ویدیو، تعدادی از تازه‌واردان صنعت فین‌تک که در لیست پنجاه فین‌تک برتر ۲۰۲۲ فوربس قرار داشتند معرفی شده‌اند.

نیمی از فهرست ۵۰ فین‌تک برتر سال جاری فوربس را تازه‌واردان این صنعت، تشکیل می‌دهند، این ماجرا نشان از موج جدیدی از استارت‌آپ­‌های موفق در صنعت فین‌­تک دارد. در سال ۲۰۲۱، همه‌گیری کرونا سبب شد تراکنش‌های خرید و بانکداری آنلاین افزایش چشم‌گیر داشته باشد و همچنین ارزش بیت‌کوین و سهام فناوری افزایش یابد، این اتفاقات دلیلی شد تا سرمایه‌گذاران خطرپذیر در مجموع ۱۳۳ میلیارد دلار در سطح جهانی در حوزه فین‌تک سرمایه‌گذاری کردند و این عدد، درست سه برابر ۴۹ میلیارد دلاری است که سال قبل در این حوزه سرمایه‌گذاری شده بود.

این سیل سرمایه، موج جدیدی از استارت‌آپ‌های فین‌تک را به‌وجود آورد، به طوری که نیمی از فهرست ۵۰ فین‌تک برتر سال جاری فوربس را، تازه‌واردان تشکیل می‌دهند. حوزه‌های تمرکز تعدادی از آنها نیازهای مالی از جمله ارزهای رمزپایه را پوشش می‌دهد که تجارب بانکی را آسان‌تر و ارسال پول بین کشورها را کارآمدتر می‌کند.

مورد اول مربوط به بانک Column، یک بانک سانفرانسیسکویی دیجیتال است که تحت مقررات بانکی فدرال آمریکا فعالیت می‌کند، این بانک با خدماتی مانند حفظ سپرده‌های مشتری، پردازش حواله‌های بین بانکی و انتقال وجه الکترونیک در اطراف یک هسته بانکی اصلی متمرکز است. این بانک، بخشی از  بانک ملی شیکاگو در کالیفرنیا بوده و هیئت موسسان در سال گذشته آن را  به مبلغ ۵۰ میلیون دلار خریداری کردند.

در تورنتو Clearco تأمین مالی استارت‌آپ­‌های تجارت الکترونیک را در دستور کار خود دارد. قراردادهایی با تقسیم درآمدی مثبت ۶ الی ۱۲ %. حجم سرمایه‌گذاری توسط این فین‌تک می‌تواند از ۱۰ هزار دلار تا ۲۰ میلیون دلار را پوشش دهد. این شرکت با ارزشی به میزان ۲ میلیارد دلار ادعا دارد ۹ برابر بیشتر از رقبای خود، سرمایه‌­گذاری اختصاصی نژادی و ۲۵ برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های مخصوص زنان در حوزه‌های مربوط به آن‌ها سرمایه‌گذاری خطرپذیر و کمک مالی کرده است.

در سانتا مونیکا، شرکت Growcredit کارت‌های اعتباری مجازی ارائه می‌­دهد. این کارت‌­ها برای افرادی با سابقه اعتباری ضعیف یا بدون سابقه اعتباری که می‌خواهند امتیازات اعتباری خود را افزایش دهند، ایجاد شده است. این کارت هیچ سودی دریافت نمی‌کند و می‌توان برای پرداخت اشتراک‌ نتفلیکس یا اسپاتیفای و سایر پلتفرم‌­ها از آن استفاده کرد. این کارت همچنین به طور مستقیم به حساب بانکی فرد کاربر لینک می‌­شود تا به طور خودکار  پرداخت‌های به‌موقع را انجام دهد و در نهایت به افزایش اعتبار و  ایجاد تاریخچه اعتبار قابل اعتماد منجر شود.  این شرکت در انتهای سال ۲۰۲۰ در حدود ۸ هزار مشتری داشت و اکنون بیش از ۵۲ هزار مشتری دارد، این شرکت قصد دارد در آینده یک کارت اعتباری فیزیکی معمولی با نرخ بهره ۱۵% تا ۱۸% عرضه کند.

در نهایت  شرکت Melio به کسب و کارهای کوچک کمک کند تا قبوض و پرداخت آنلاین انجام دهند و به جای چک‌های کاغذی استفاده ­شوند. این شرکت بخصوص فروشگاه‌های کوچک خانوادگی را هدف قرار داده که صاحبان آن‌ها اغلب حسابداری نمی‌دانند. فین­تک Melio برای پرداخت‌های روزانه، کارمزد ۱ درصد و برای پرداخت‌های اعتباری کارمزد ۲.۹ درصدی را اعمال می‌­کند. این شرکت نیویورکی ۴ میلیارد دلار ارزش­گذاری شده است و این روزها به تراکنش  ۲ میلیارد دلار در ماه نزدیک می‌­شود، این در حالی است که  که سال گذشته در هر ماه تراکنشی در حدود ۶۰۰ میلیون دلار  داشته که حاکی از رشد روزافزون آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا