ویدئو

چالش‌های چهارگانه فین‌تک در سال ۲۰۲۲

در اقتصاد جهانی، ایجاد تغییراتی بنیادین در صنایعی مانند صنعت مالی دلیل بر اهمیت فزاینده نوآوری‌های حوزه فین‌تک (FinTech) است. در سال‌های اخیر، فناوری­‌های مالی به یک بخش جدایی‌ناپذیر صنعت بانکداری تبدیل‌شده‌اند. رشد سریع فین‌تک‌ها، دورنمای کسب‌وکارهای مالی را که نیازمند راه‌حل‌های نوآورانه‌تر بودند، تغییر داد. گروهی در صنعت خدمات مالی، پیشرفت فین‌­تک‌ را به عنوان یک تهدید درنظر می­‌گیرند و برخی معتقدند که فین‌تک یک چالش است که می‌توان آن را تبدیل به فرصت نمود.

همانطور که جهان تکامل­‌یافته و بیشتر دیجیتال­ می‌­شود، نوآوری‌­ها در همه بخش‌­ها، به‌ویژه دربخش مالی افزایش می‌­یابد، چراکه به معنای واقعی کلمه، همیشه سودده است. با فرصت­‌های زیادی که درحال حاضر و در آینده خواهد داشت. سخت است چالش­‌های اصلی عدم رونق این صنعت را تشخیص دهیم. ما امروز می­خواهیم بزرگترین چالش­های فین تک را درسال ۲۰۲۲ بررسی کنیم. چرا که این چالش‌ها، همان موانع عدم رشد صنعت مالی، در این سال­ها بوده است.

در وهله اول، استفاده از فناوری منسوخ شده است. بسیاری از موسسات مالی سنتی هنوز از فناوری و مدل‌­های تجاری قدیمی استفاده می‌کنند. در مقابل رقابت در صنعت به­‌طور پیوسته درحال رشد است.  و عرضه این فناوری­ها درحال رشد هستند و بسیاری از شرکت­‌ها را برای رقابت با استارتاپ­‌های فین‌­تکی با مشکل روبرو می‌­کند. طی همه­‌گیری کرونا، تحول در صنعت و دیجیتالی شدن شتاب قابل­‌توجهی گرفت. اما در هر صورت این تحولات برای اثرگذاری عمیق نیاز به زمان و تغییرات بنیادین در زیرساخت­‌های فناوری دارند تا با نوآوری­‌های جدید سازگار شوند. در وهله دوم، مقررات قراردارد. نقطه کانونی در تاکید روی مقررات، اهمیت محرمانه بودن داده‌هاست و نگرانی جهانی در این مورد درحال رشد است. واضح است که این رویکرد جدید مدیریت مالی نیازمند قوانین جدید است. درواقع اولین دستورالعمل­‌ها در حوزه خدمات پرداخت در اروپا در سال ۲۰۰۷ بود که این مقررات بنیان قوانین را در منطقه یورو پایه‌­گذاری کرد، قوانین مربوط به فین تک به شکل مداوم درحال تغییر بوده و این صنعت درتلاش است تا ارزش خود را افزایش دهد تا با نهادهای سنتی رقابت کند. چالش بزرگ دیگر، امنیت اطلاعات مشتریان همراه با اقبال بیشتر به سمت فناوری­‌های آنلاین است.

ذخیره‌­سازی امن داده‌­ها، چالش دیگری است که کسب و کارهای آنلاین با آن مواجه هستند به عنوان مثال: درزکردن داده­های حساس، مانند شماره کارت­های مشتریان به همراه رمز عبور آن‌ها. درصورت بروز این مشکل، اعتبار سازمان کاملا ویران می­‌شود درنتیجه شرکت­‌های فین‌تک تمام تلاش ­خود را برای جلوگیری از این اتفاق انجام می­دهند، اما شکست­ها به­ویژه، زمانی رخ می­دهند که کاربران بخواهند شفافیت را در عملیات خود ببینند این شرکت­‌ها به راه­‌حلی نیاز دارند که شفافیت را با امنیت همراه کند، بنابراین مسئله ذخیره‌­سازی و انتقال ایمن داده­‌های کاربر، همچنان حل نشدنی باقی مانده است.

آخرین چالش، اعتماد کابر است. پس از امنیت داده­‌ها، این چالش به همان اندازه تاثیرگذار است. اگر موسسات مالی نتوانند سطح لازم از اعتماد کاربران را جلب کنند با ریزش شدید مشتریان روبرو خواهند شد. به عنوان مثال امنیت بانک، شرط اصلی در انتخاب آن از سوی مشتریان است. در این مرحله فناوری بلاکچین نقش بزرگی ایفا می­‌کند. بلاکچین، با خود شفافیت را در آنالیز داده‌­ها به همراه می‌­آورد. شفافیتی که در سیستم‌­های سنتی قابل اجرا نیست. فناوری بلاکچین به حدی در شفافیت بخشیدن به داده­‌ها، عالی عمل کرده است که از آن به عنوان کلید امنیت سایبری نام می­‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا