فین تک

مخابرات در قلمرو بهداشت و درمان (بخش دوم)

این مطلب به بررسی ارتباط بین مخابرات و بهداشت و درمان در عصر جدید می‌پردازد.

برنامه ملی بریتانیا برای فناوری اطلاعات IT (NPfIT)

برنامه ملی بریتانیا برای فناوری اطلاعات (NPfIT) ابتکاری است که توسط خدمات بهداشت ملی (NHS) ارائه شده است و گفته می­‌شود که بزرگترین برنامه فناوری اطلاعات مدنی در جهان است. پیمانکار بخش مخابرات این طرح مخابرات بریتانیا (BT) است. ارزش قرارداد این طرح به مبلغی حدود ۴/۱ میلیارد پوند می­‌رسد که هدفی ۱۰ ساله دارد. اتصال بیش از ۳۰.۰۰۰ پزشک عمومی به ۳۰۰ بیمارستان و همچنین امکان دسترسی ایمن به متخصصان تایید شده برای دریافت سوابق بیمار از اهداف کلی آن است. شکل زیر به نمایش خدمات این طرح پرداخته است:

بازار فناوری اطلاعات در مقابل بازار سنتی

تصمیم گروه BT برای سرمایه­‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات و خدمات پهنای باند بجای خدمات سنتی، محرک اصلی رشد درآمد آن‌ها در سال­‌های اخیر بوده است. حوزه مراقبت‌­های بهداشتی تنها یک نمونه از ادغام‌­هایی است که مخابرات بریتانیا (BT) به‌منظور ورود به بخش ارائه خدمات فناوری اطلاعات به آن وارد شده است. بررسی‌­های بازار نشان می­‌دهد که مخابرات بریتانیا بر روی دو خدمت اصلی تمرکز دارد.

 

این دو، روندها و فرآیندهای متفاوتی را در آینده درپیش خواهند گرفت، خدمات پهنای باند به احتمال زیاد تا دو سال آینده اشباع خواهد شد اما خدمات فناوری اطلاعات به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد. BT بعد از سرمایه­‌گذاری در فناوری اطلاعات به مسیر رشد ۳۸% به ارزش ۲۸/۶ میلیون پوند رسید و این مسیر را «درآمدهای موج جدید» نامید. درآمدهای موج جدید ۳۳% ازکل درآمدهای BT را شامل می­‌شود. این پیش‌­زمینه BT را به سمت سرمایه‌­گذاری هرچه بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات پیش خواهد برد.

 

فرصت­‌های فناوری اطلاعات برای مخابرات

شرکت­هایی از قبیل مخابرات بریتانیا و دویچه تلکام تأکید روی خدمات فناوری اطلاعات دارند. فرصت­ها در این بخش در Caching، Hosting، Back-Up و Security و Application است.

“تجارت سنتی مخابرات، فروش خدمات اتصال است. بنابراین مخابرات با کمبود تخصص در حوزه خدمات فناوری اطلاعات روبروست. مشارکت با شرکت‌­های فناوری اطلاعات می‌­تواند کمبود تخصص را در این حوزه به حداقل برساند”.

مخابرات: جایگاه‌سازی مجدد

مخابرات بعد از گذار از بازار سنتی (فروش خدمات اتصال)، در حال فعالیت در حوزه‌­های جدید و مشارکت با شرکت‌­های فناوری اطلاعات است، درنتیجه در حال جایگاه­‌سازی مجدد برند خود در ذهن مشتریان است تا موقعیت­‌های جدیدی را در زنجیره ارزش صنعت IT برای خود به وجود آورد.

 

 

منابع:

  • “Telecoms and Health IT”; Health Management (Promoting Management and Leadership): Volume 3/Issue 2/2008 – Management, Health Management.org.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا