فین تک

مخابرات در قلمرو بهداشت و درمان (بخش اول)

این مطلب به بررسی ارتباط بین مخابرات و بهداشت و درمان در عصر جدید می‌پردازد.

نقش مخابرات در عصر هماهنگی

صنعت مخابرات در عصر حاضر باید به سمت تعاملی هماهنگ با دیگر صنایع در مواجهه با چالش‌‎­های جهانی حرکت کند. نیاز بیشتر به هماهنگی و اشتراک‌­گذاری مؤثر داده‌­ها و اطلاعات بین دولت‌­ها و شرکت‌­های خصوصی که مصرف­‌کنندگان بانک داده مخابرات هستند در این حوزه به شکلی ملموس به چشم می­‌خورد. از طرفی، اکوسیستم مراقبت‌­های بهداشتی پراکنده و پیچیده است اما این پراکندگی فرصت‌­های زیادی را با خود به همراه می‌­آورد. در این میان ۱۱ حوزه اصلی وجود دارد که می‌­تواند این فرصت‌­ها را باوجود همه چالش­‌های این صنعت فراهم آورد.

سلامت دیجیتال

سلامت دیجیتال توسعه و پیاده­‌سازی راه‌­حل­های حوزه سلامت در چهار عرصه فناوری تعریف‌شده است:

اهمیت سلامت دیجیتال در مخابرات

«فرصت واقعی، فراتر از اتصال»

صنعت مخابرات درحال از دست‌دادن درآمدهای خود در هر دو بازار مصرف­‌کننده خانگی و سازمانی است. در این میان، ایجاد خدمات ارزش‌­افزوده و حرکت به سمت تقویت زنجیره ارزش، سهم بیشتری را به کیف پول شرکت­‌های مخابراتی وارد می­‌کند.

اپراتورها، شرکای قدرتمند سلامت دیجیتال

شرکت­‌های مخابراتی با یک استراتژی تعریف‌شده می­‌توانند در فضای مراقبت‌­های بهداشتی نقش تعیین‌­کننده‌­ای ایفا کنند.

  • درک نیازها و مقررات محلی و روابط موجود با دولت­‌ها و نهادهای نظارتی از سوی شرکت­‌های مخابراتی کلید طلایی را برای حضور در بازار سلامت دیجیتال خلق می‌­کند.
  • نیروهای میدانی منطقه­‌ای اپراتورها در تعامل با ارائه‌­دهندگان مراقبت‌­های بهداشتی می­‌توانند فقدان نسبی بلوغ فنی و تخصصی درحوزه فناوری را در سیستم بهداشت و درمان جبران کند، به‌عبارت‌دیگر؛ صنعت بهداشت و درمان، دورترین صنعت به خدمات دیجیتالی و نفوذ و گسترش فناوری­‌های نوین در تعاملات با مصرف‌­کنندگان است. شرکت­‌های مخابراتی می‌­توانند فراتر از نقش برقرارکننده اتصال بین این دو گروه، نهادهای بهداشتی را به دنیای IT و تعامل اثربخش با مصرف­‌کنندگان متصل کنند.
  • شرکت­‌های مخابراتی به دلیل روابط با نهادهای حاکم و نظارتی و توانایی­‌های بالای مالی و نفوذ در زندگی روزمره شهروندان می­‌توانند سطح بالایی از اطمینان را به ارائه­‌دهندگان خدمات بهداشتی به لحاظ دوام مشارکت و همکاری و تجربه بالای شناخت مخاطب عام (جامعه) به صنعت بهداشت و درمان ارائه دهند.

 

نقش پایدار، رشد پایدار

صنعت مراقبت­‌های بهداشتی به دلیل تعامل گسترده با همه سطوح شهروندان و پوشش نیاز اصلی جامعه نقشی پایدار در اقتصاد بازی می­‌کند. ازاین‌رو شرکت­‌های مخابراتی برای گسترش فعالیت­‌های خود و ایجاد سرمایه‌­گذاری پایدار می‌­توانند مشارکت خود را با سیستم درمان تقویت کنند. از طرفی حمایت­‌های دولتی (بودجه دولتی) از بخش مراقبت­‌های عمومی فشار نیاز به سرمایه را در این بخش کاهش داده و امکان اثبات را در اکوسیستم اقتصادی برای رسیدن به بهره‌­وری مطلوب افزایش می‌­دهد.

مسیرهای ورود مخابرات به صنعت مراقبت‌­های بهداشتی

ادغام و تملک

ادغام شرکت­های مخابراتی با سیستم مراقب­های بهداشتی یا خرید سازمان­های بهداشتی از سوی شرکت­های مخابراتی می­تواند یکی از استراتژی­های اولیه ورود مخابرات به صنعت مراقبت­های بهداشتی باشد. این رویکرد مخابرات را سریع‌تر با صنعت و نیازهای آن‌ها آشنا می­کند. از طرفی تملک، باوجود سرمایه­گذاری اولیه بالا برای مالک، امکان اجرای استراتژی­های توسعه­ای مدنظر سرمایه­گذار را سریع‌تر خواهد کرد.

هم‌افزایی

این رویکرد، مخابرات را از شکل سنتی حضور در بازار (ارائه خدمات LAN، پلتفرم­های IoT، خدمات شبکه) خارج کرده و به ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت­های بهداشتی برای حضور قوی­تر و ساختن پایگاه مشتری پایدارتر در صنعت تبدیل می­کند. خدمات مخابرات در این بخش وارد زنجیره جدیدی از ارزش می­شود. مسئله جدی در اینجا عدم اعتماد سیستم مراقبت­های بهداشتی برای پذیرش ایده­های بخش مخابرات و ارائه راه­حل­های تعامل اثربخش سیستم با جامعه هدف است. زیرا درک عمومی از شرکت­های مخابراتی این است که آن‌ها به دنبال افزایش سهم کیف پول درآمد خودشان هستند.

توسعه مشترک بازار

 همان‌طور که در مورد رویکرد دوم شرح داده شد، حضور شرکت­های مخابراتی در صنعت مراقبت­های بهداشتی با چالش عدم آشنایی آن‌ها با نیازهای این صنعت روبرو است و این موضوع به شرکت­های مخابراتی فرصت می‌دهد تا فراتر از ارائه خدمات اتصال بروند بااین‌وجود تعامل سازنده با کادر درمان درک نیازهای واقعی این صنعت به مخابرات در تحلیل و پیاده­سازی راه­حل­های دیجیتال در این حوزه کمک کند. درواقع توسعه­دهندگان خدمات باید ارائه‌دهندگان مراقبت­های بهداشتی را در فرآیند کاری خود مشارکت دهند و این موضوع اعتبار پذیرش راه­حل­های پیشنهادی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

«با صبر پاداش درو می­کنی» (Patience)

فرصت مراقبت­‌های بهداشتی برای صنعت مخابرات که در ارائه خدمات و دریافت بازخوردهای سریع از بازار عادت دارد، یک فرصت زودبازده نیست. حضور و ارائه قابلیت­‌های مهم و اثربخش در صنعت مراقبت­‌های بهداشتی فعالیتی زمان‌بر است. غول­‌های این صنعت حدود یک دهه پیش فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و با پیروی از یک استراتژی شفاف، سهم خود را از این صنعت، ثبات بخشیدند. به‌عنوان‌مثال شرکت TELUS در کانادا که کار خود را در صنعت مراقبت­‌های بهداشتی حدود یک دهه قبل آغاز کرده است، در حال حاضر ۸% از کل درآمد خود را از بخش TELUS Health کسب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا