ویدئو

تعادل در زندگی و کار با مدیریت زمان

برنارد مار Bernard Marr یک آینده ­پژوه تأثیرگذار و رهبر فکری مشهور جهانی در زمینه‌های کسب و کار و فناوری است که تمایلات استفاده از فناوری به نفع بشریت دارد. او نویسنده ۲۱ کتاب پرفروش است، ستونی منظم برای فوربس می‌نویسد و بسیاری از سازمان‌های شناخته شده جهان را راهنمایی و مربیگری می‌کند. در این ویدیو برنارد مار نکاتی در مورد مدیریت زمان عنوان می‌کند که به ایجاد تعادل زندگی و کار بهتر کمک می‌کند.

اگر در تلاش برای یافتن تعادل مناسب بین کار و زندگی هستید، در اینجا نکاتی برای مدیریت زمان مطرح می‌شود، که اطمینان بدهد، بتوانید تا جای ممکن بهترین کارایی و تأثیر سازنده را داشته باشید. برنارد مار می‌گوید در کتابش، به مهارت‌های فردا، یعنی ۲۰ مهارت کلیدی که افراد برای پیشرفت در آینده شغلی خود به آن نیاز دارند اشاره شده و مدیریت زمان نیز یکی از این ۲۰ مهارت است که در این ویدیو در رابطه با آن صحبت کرده است.

به گفته برنارد مار، در عصر ارتباطات تغییرات سریع، هرگز مهمتر از سلامت جسمی و روحی شما نیست. شما باید بتوانید تعادلی را در زندگی خود پیدا کنید. بخش بزرگی از این مراقبت از خود، یافتن راه‌هایی است که همیشه شما را فراتر ازحجم کاری نگه می‌دارد، که به معنی حفظ مرزهای بین زندگی کاری و غیر کاری و حفظ یک برنامه منظم خواب و اختصاص زمانی برای سرگرمی‌ها و آرامش است.

بنابراین اینجا برخی از بهترین راهکارها برای افزایش بازدهی و کار کردن مؤثرتر مطرح می‌شود. همواره اولیت در کارها مهم‌تر است. مارک تواین گفته «اگر کار شما این است که غورباقه بخورید بهتر است آن را قبل هر کار، در اول صبح انجام دهید!» بنابراین مهمترین کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و هرچند ممکن است بزرگ‌ترین آن کارها نباشد، اما اول صبح آن را به انجام رسانید! سپس بقیه روز را به فهرست کردن کارهای مانده به ترتیب اهمیت بپردازید. درنتیجه در می‌یابید، انجام کدام یک حیاتی، و کدام یک اگر به تعویق افتد، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

برای هر کار، محدودیت زمانی تعیین کنید، وقتی کارها را لیست کردید یک بازه زمانی محدود برای هر کار تعیین کنید. تعیین این بازه زمانی کمک می‌کند با این واقعیت مواجه شوید که چه کاری در این روز قابل انجام است. مابین انجام کارها و وظایف، حائلی از جنس استراحت با برنامه زمانی مشخص قرار دهید. افراد سازنده، به طور منظم استراحت‌های کوتاه می‌کنند، بنابراین برنامه‌ خود را آن‌قدر پر نکنید که بین کارها زمان استراحت نداشته باشید. حتی اگر کمک می‌کند کل برنامه کاری را متوقف و استراحت کنید و یا هشدار زمانی برای آن تنظیم کنید. پربازده‌ترین ساعات خود دریابید. زمان‌هایی که بهتر می‌توانید کار کنید را بیابید و مطمئن شوید مهم‌ترین کارها، یا آن‌هایی که به بیشترین تمرکز نیاز دارد، را در این ساعات انجام ‌دهید.

برای مانع شدن از خستگی مفرط کاری، سعی کنید که وظایف خود را در اندازه‌های کوچکتر نگه دارید. کار خود را به تکه‌های کوچکتر و قابل کنترل تقسیم کنید، این به شما کمک می‌کند تا از موکول کردن کارها به آینده جلوگیری کنید چراکه بزرگی پروژه‌ها سبب احساس اشباع شدگی ذهنی می‌شود. از حواس‌پرتی بگریزید، و همزمان چند کار را انجام ندهید. ساختار بیولوژیک ذهن انسان برای چند وظیفه‌ بودن (مالتی تسک) طراحی نشده و ما نمی‌توانیم کاری را هنگامی که تمرکز کافی روی انجام آن قرار ندادیم، به درستی انجام دهیم. بنابراین بر روی کامل کردن یک کار تمرکز کنید بدون اینکه نگران کارهای بعدی در لیست خود باشید.

هر زمان که ممکن است پیام‌های فوری و اعلان‌ها (نوتیفیکیشن) ایمیل و شبکه‌های اجتماعی را خاموش کنید و تلفن خود را روی عدم دسترسی یا روی حالت مزاحم نشوید قرار دهید، تا هرگونه حواس‌پرتی را کاهش دهد. یاد بگیرید که نه بگویید! و تا می‌توانید کارها را محول یا تفویض کنید. هنر نه گفتن کمک می‌کند زمان خود را در کنترل خود نگه دارید. مؤدبانه نه بگویید ولی قاطع! و به خاطر داشته باشید نیازی به عذرخواهی بابت نه گفتن ندارید! و اگر نمی‌توانید به یک کاری نه بگویید، فکر اینکه بتوانید آن را واگذار یا محول کنید را در نظر داشته باشید.

به خودتان برای انجام کارها پاداش دهید. پاداش، سبب هر چه بیشتر شدن انگیزه‌ها می‌شود. از کنار مشغله‌ها گذر کنید، چند دقیقه در شبکه‌های اجتماعی پرسه زنید، و خود را به نوشیدن یک قهوه مهمان کنید که پاداشی پس از اتمام یک تسک است.

برای اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید در کانال برنارد مار عضو شوید و به کتاب “مهارت‌های آینده من” نگاهی بیندازید که در آن مهارت‌های بسیار مهم دیگری را که همه به آن نیاز خواهیم داشت وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا