ویدئو

تجربه‌ای از آینده، بانکداری در سال ۲۰۳۰

 

امروزه بانک­‌ها توسط طیف وسیعی از نیروها محاصره شده‌­اند و این نیروها فرصت­ها و چالش­های فراوانی را پیش­روی نهادهای مالی قرار می­دهند. برای دهه­ها هدف بنیادین بانک­ها؛ گرفتن سپرده، وام و سود بود. دوران کنونی نقطه عطف تحول بانک­هاست. مگاترندهایی از قبیل: هوش مصنوعی و بلاکچین، مسیرهای بانکداری را متحول خواهند کرد.

طی دهه­های گذشته، فناوری­ها، روش بانکداری را متحول کردند. درسال ۲۰۳۰ تجربه بانکی روزمره می­تواند کاملا مجازی باشد. تا آن زمان بیش از دو میلیارد نفر روی پلتفرم­های دیجیتال حساب­ بانکی خواهند داشت و فقط ۲۰ درصد از بانک­ها که شرکت­های خدمات مالی میراثی خوانده می­شوند، جان سالم به­در خواهند برد، برخی بانک­ها کاملا مجازی خواهند شد و از فضای ابری تغذیه می­شوند و با کمک تکنولوژی بلاکچین، فرآیندهای عملیاتی خود را سریع­تر و ایمن­تر خواهند کرد. تحلیل داده­ای که در بانک­های آینده رخ خواهد داد با تجزیه و تحلیل کل فرآیند تجربه مشتری، نمایه­ای منحصر به فرد برای بانک، با ارائه خدمات سفارشی برای هر مشتری به وجود می­آورد. در واقع دستیار هوشمند بانک شخصی شما می­تواند تمام برنامه­ریزی­های مالی زندگی شخصی شما را برعهده بگیرد.

همانطورکه بانک­ها مسیر خود را به سوی آینده طی می­کنند، پول نقد از چرخه معاملات خارج می­شود، درمقابل، پرداخت با تلفن یا سایر فناوری­های پوشیدنی، بیشترین انتظارات مشتریان آینده را برآورده خواهند کرد. همچنین انتظار می­رود ۶۰% بنگاه­های تجاری استفاده از تکنولوژی­های پوشیدنی را در دستور کار خود قرار دهند.

مسیر ۲۰۳۰ پرداخت­ها، به این شکل خواهد بود که شاید فروشگاه­های فیزیکی همچنان وجود داشته باشند، اما پرداخت دیگر نه با پول نقد و نه با کارت بانکی انجام می­شود. رمزارزها بزرگترین رقیب پول نقد خواهند بود. ارزها، دیجیتالی و غیرمتمرکز می­شوند و سفر و مبادلات بین سفر را آسان می­کنند.

امنیت، مبحث استراتژیک بعدی خواهد بود که در اولویت بانک­ها قرار خواهد گرفت. محافظت در برابر جرایم سایبری و کلاهبرداری، به کمک هوش مصنوعی، نقطه کانونی فعالیت­های آینده بانک­ها و نهادهای مالی خواهد بود. مرکز امنیت جدید و جهانی سانتاندر میزبان ۳۵۰ نفر متخصص است که مرکز پیشرفته هنر امنیت سایبری آن به صورت ۲۴ ساعت و در هفت روزه هفته از داده­های مشتریان حفاظت می­کند. در مسیر ۲۰۳۰ پین­ها و پسوردها به تاییدیه­های بایومتریک تبدیل خواهند شد. سرعت پیشرفت تکنولوژیک باعث شده تا پیش­بینی دقیق آنچه واقعا در آینده از بانک­ها انتظار داریم دشوار شود اما به طور قطع بیشتر سرویس­ها، شخصی­سازی و عملکردمحور خواهند شد و همچنین، پلتفرم­محور و کاملا آنلاین، یکپارچه، سریع، جذاب و البته فوق­العاده ایمن خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا