ویدئو

ارزیابی ریسک در تغییرات اقلیمی

مشاور ارشد مکنزی در این رابطه توضیح می‌دهد

نیاز به اقدام­های اقلیمی از الزامات همیشگی زندگی امروزی شده است. برای مثال، ایجاد زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر و دور شدن از سوخت‌های فسیلی می‌تواند به ایجاد مشاغل بسیار مورد نیاز و رونق اقتصاد کمک کند. کارشناسان ارشد در موسسه مکنزی در این خصوص می‌گویند:  برای آینده قابل پیش­بینی با نرخ بهره نزدیک به صفر، هیچ زمانی بهتر از زمان حال برای سرمایه‌گذاری­هایی این­چنینی وجود ندارد.

سه سوال اساسی در ارزیابی ریسک تغییرات اقلیمی که جاناتان ووتزل، مشاور ارشد مکنزی، در این خصوص مطرح می­کند و معتقد است برای هر فردی، چه فعال به عنوان کارآفرین، چه به عنوان کارمند یا سایر فعالیت­ها، باید این سه سوال در ذهنشان وجود داشته باشد، سوالاتی که در این ویدیو مورد بررسی قرار گرفته است.

با توجه به صحبت­های ووتزل، ما احتمالا امروز دقیقا در نقطه­ای هستیم که شاهد فرا رسیدن هرچه بیشتر هرج و مرج‌های اقلیمی هستیم. خطرات تغییرات اقلیمی، عینی بوده و هفت شاخص دارند: فزاینده هستند، غیر ثابت هستند؛ یعنی دائم با زمان تغییر می‌کنند، غیر خطی هستند؛ یعنی ممکن است جهشی رفتار کنند، عود کننده هستند؛ یعنی با ارزش­ترها حتی زودتر تحت تاثیر قرار می­گیرند، فضایی و بدون مکان هستند؛ یعنی هر جا باشید در معرض آن قرار دارید، سیستماتیک هستند؛ یعنی اثرات جانبی ایجاد می­کنند و در نهایت غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ یعنی به طور ناگهانی و غیرمترقبه­ رخ می‌دهند.

ووتزل معتقد است سه سوال بزرگ وجود دارد که برای همه افراد جهان، پیش می­آید و پرسیدنی است:

  • آیا می­دانید دقیقا با چه چیزی روبه رو هستید؟
  • آیا برای تطابق شرایط جدید اقدامی انجام دادید؟
  • در نهایت چه خواهد شد؟

سوال اول، برآورد ما از شرایط را نشان می­دهد. سوال دوم به این معنی است که آماده­سازی و مجهز کردن زیرساخت­ها بازطراحی تجهیزات و تأسیسات، تنوع و تحرک دادن به منابع مالی باید صورت بگیرد. این‌ها اقداماتی ضروری جهت وفق­پذیری با خطرات شرایط جدید است. سوال سوم از این حیث مهم است که تصمیماتی که ما امروز می­گیریم، کم یا زیاد، نمود آن در فردا مشخص خواهد شد، اینکه چه کاری می­توانیم برای عواقب آن بکنیم؟ این همان سوال مهم سوم است، حالت معقول و محطاطانه این است که ما به عنوان یک مدیر، یک مجری و به عنوان یک فرد مسئول برای این شرایط آماده باشیم، تا بتوانیم  با آن وفق پیدا کنیم. زندگی بشری در خطر است و نیاز به توضیح بیشتر نیست! چه از لحاظ اقتصادی و چه زیست محیطی و عملی که برای آماده شدن انجام می­دهیم، شرایط را به نفع ما تغییر می­دهد و ما می­توانیم با پیشگیری، حتی برای خطرات بیشتری که بیایند، آماده باشیم. کربن زدایی، تا جایی که به مرز تولید کربن صفر برسیم از ضروریاتی است که از عواقب بیشتر هرچه گرم‌تر شدن زمین جلوگیری می­کند و خطرات تغیراتی اقلیمی را کاهش می­دهد. باید بدانیم خطرات تغییرات اقلیمی عینی و واقعی هستند و نمود آن امری حتمی و الزام­آور در تجارت است و نیازمند عکس‌العمل در خور است و می­تواند کسب و کار شما را دگرگون کند.

آیا باید چگونگی اهمیت تغییرات اقلیمی را در نظر گرفت؟  آیا برای کسب و کار امروز و یا برای جامعه و یا برای حفظ سیاره زمین؟

پرواضح است که برای همه این‌ها!

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا